Головне територіальне управління юстиції у Полтавській області Міністерства юстиції України

Герб Полтавщини
36014 м. Полтава, вул. Соборності, 45, (0532) 56-28-60, uprjustpoltava@just.gov.ua

Вступив в силу Закон України «Про приватизацію державного та комунального майна»

12 березня 2018

7 березня 2018 року набрав чинності Закон України «Про приватизацію державного і комунального майна» № 2269-VIII від 18.01.2018 (далі - Закон).

Цей закон регулює правові, економічні та організаційні основи приватизації державного і комунального майна та майна, що належить Автономній Республіці Крим.

Метою документа є суттєве удосконалення, спрощення і скорочення процедур приватизації для досягнення високих темпів приватизації, прозорості та відкритості приватизаційного процесу, залучення широкого кола інвесторів до придбання державної власності.

Законом встановлюється чіткий порядок приватизації, вимоги до формування та затвердження переліку об’єктів, які підлягають приватизації, порядок прийняття рішень про приватизацію.

Згідно статті 2 Закону приватизація здійснюється на основі таких принципів:

- законності;

- відкритості та прозорості;

- рівності та змагальності;

- державного регулювання та контролю;

- продажу об’єктів приватизації з урахуванням особливостей таких об’єктів;

- захисту економічної конкуренції;

- створення сприятливих умов для залучення інвестицій;

- повного, своєчасного та достовірного інформування про об’єкти приватизації та порядок їх приватизації;

- забезпечення конкурентних умов приватизації.

У статті 3 Закону зазначено, що дія цього Закону не поширюється на приватизацію об’єктів державного житлового фонду, у тому числі гуртожитків. Дія цього Закону також не поширюється на дії суб’єктів управління, спрямовані на вихід з складу учасників товариства з обмеженою відповідальністю, учасником якого є держава або територіальна громада і розмір державної або комунальної частки становить 50 або менше відсотків.

Приватизація (відчуження) майна, що перебуває у комунальній власності, здійснюється органами місцевого самоврядування відповідно до вимог цього Закону.

Приватизація земель державних і комунальних підприємств, установ та організацій регулюється Земельним кодексом України.

Документ передбачає розподіл об'єктів на 2 групи - об'єкти великої приватизації й об'єкти малої приватизації.  

Відповідно до статті 5 Закону до об'єктів малої приватизації віднесено: єдині майнові комплекси державних підприємств, їх структурних підрозділів, в тому числі єдині майнові комплекси та їх структурні підрозділи, передані в оренду, крім єдиних майнових комплексів державних підприємств, що належать до об’єктів великої приватизації; відокремлене майно; об’єкти незавершеного будівництва (будівлі, споруди, передавальні пристрої, які не введені в експлуатацію), законсервовані об’єкти; об’єкти соціально-культурного призначення; пакети акцій акціонерного товариства, утвореного в процесі приватизації та корпоратизації, акції (частки), що належать державі в статутному капіталі господарських товариств, інших господарських організацій і підприємств, заснованих на базі об’єднання майна різних форм власності та розташованих на території України або за її межами, крім пакетів акцій акціонерних товариств, що належать до об’єктів великої приватизації; інші об’єкти, які не належать до об’єктів великої приватизації.

До об'єктів великої приватизації належать єдині майнові комплекси державних і комунальних підприємств і пакети акцій акціонерних товариств, де понад 50% акцій володіє держава, а також вартість активів яких, відповідно до фінансової звітності за останній рік, перевищує 250 мільйонів гривен.  

Перелік об'єктів великої приватизації, які підлягають приватизації, затверджується Кабміном за поданням Фонду державного майна України, а перелік об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації, затверджуються Фондом державного майна України самостійно.  

Згідно положень статті 15 Закону продаж об'єктів малої приватизації буде здійснюватися виключно на електронних аукціонах. Порядок проведення електронних аукціонів для продажу об’єктів малої приватизації та Порядок відбору операторів електронних майданчиків для організації проведення електронних аукціонів з продажу об’єктів малої приватизації, авторизації електронних майданчиків, розмір та порядок сплати плати за участь, визначення переможця за результатами електронного аукціону, а також порядок визначення додаткових умов продажу затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Для продажу об'єктів малої приватизації на аукціоні Фонд державного майна України створює аукціонну комісію, що буде розробляти умови продажу. Зокрема об'єкти соціально-культурного призначення приватизуються за умови збереження профілю діяльності або можуть бути перепрофільовані, якщо не функціонують понад трьох років (або перебувають в аварійному стані). 

Об'єкти великої приватизації підлягають продажу на аукціоні, при цьому умови встановлює Кабмін.

Також у статті 8 Закону передбачено, що покупцями об'єктів приватизації не може бути держава, визнана Радою державою-агресором, юридичні особи, у яких така держава має істотну частку або інформація про бенефіціарних власників яких не розкрита, та фізичні і юридичні особи, щодо яких застосовано санкції з боку України.  

Окрім того, відповідно до прикінцевих та перехідних положень Закону, вносяться зміни до деяких законодавчих актів, зокрема Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», який доповнено статтею 271 «Державна реєстрація права власності на об’єкт незавершеного будівництва».

Норми вказаної статті визначають перелік документів, які подаються для державної реєстрації права власності на об’єкт незавершеного будівництва, що підлягає приватизації.

© 2008-2018 Всі представлені на WEB-сайті Головного територіального управління юстиції у Полтавській області оперативні дані і документація носять інформаційний характер і не можуть використовуватись як офіційні документи. При повному або частковому використанні інформації, розміщеної на web-сайті, посилання на джерело інформації обов’язкове.